Houdt lamellen (kunststof) de koude buiten in de winter en de warmte buiten in de zomer?

Zijn deze verduisterend als deze helemaal dicht zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit goedkope katoenen gordijnen gekocht, bij de Hema, voor mijn raam pal op het zuiden. Ze verduisteren niet maar als het donker is en ik heb binnen licht aan, kun je er niet doorheen kijken, en in de zomer gaan ze overdag dicht om de zon buiten te houden. Licht komt er wel doorheen maar de meeste warmte blijft buiten. In de winter gaan ze open zodra er zon is en dan warmt het lekker op binnen ;-)

Antwoorden (4)

In de zomer houden zeker de warmte buiten. Dit omdat er geen directe zonlicht je huis schijnt. Ook ontstaat er een luchtkussen tussen je raam en je lamellen.
In de warmte zal het de kou buiten houden omdat er weer een extra luchtkussen aanwezig is. Ook zul je minder warmte verlies naar buiten toe hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat het een klein beetje isoleert maar niet egt veel verder denk ik wel dat als je ze zomers goed dicht doet zodat de zon niet naar binnen schijnen kan het wel een stuk schild en een stuk minder warm zal zijn in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stuk schild ? Wat voor schild dan ?
Er bestaan metaal/aluminium opgedampte lamellen die de warmte/koude weerkaatsten. Dat scheelt behoorlijk. Als ze helemaal dicht zijn, zijn ze ook best donker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er komt altijd een beetje licht doorheen.
Verduisterende gordijnstof is de beste oplossing, voor niet teveel geld.
Je hebt de types van microvezel, een gekleurde stof met daartussen een fijne zwarte stof geweven, en je hebt een soort katoen met daartegenaan een zonwerende kunststof laag. De laatste hangt niet zo mooi soepel.